2019. nov 03.

Fejezetek a függvénytanítás történetéből – Beke Manó és Varga Tamás koncepciói

írta: Janguli
Fejezetek a függvénytanítás történetéből – Beke Manó és Varga Tamás koncepciói

1. rész

Ambrus Gabriella, ELTE

1. Bevezetés

A magyar matematikatanítás történetének kiemelkedő állomása Varga Tamás (1919-1987) komplex matematikatanítási kísérlete, amelynek eredményei mindmáig meghatározók a magyar matematikatanításban. Függvényközpontú matematikaoktatási szemléletének, a függvényekkel kapcsolatos tanítási elképzelésének főbb gondolatait foglalja össze a tanulmány, megidézve ehhez Beke Manó tevékenységét is a függvénytanítás terén.

2. Matematikatanítás - függvénytanítás a 19. század fordulóján

A 19. század végéig a függvények tanítása alig jelent meg az oktatásban. A gyökeres változást ebben az iskolai tantervek reformja hozott a 20. század elején. Ez utóbbiban fontos szerepe volt a Felix Klein német matematikus (1849-1925) által kezdeményezett Meráni Reformnak (1905) (ld. Schubring, 2014). A függvényeknek, a függvényszerű gondolkodás tanításának központi szerepet szánt Felix Klein, amikor hangsúlyozta, hogy az általános függvényfogalomnak a felsőbb iskolák egész matematikaoktatását át kell hatnia. Hangsúlyozta, hogy a fogalmat nem csupán absztrakt definíciókkal kell bevezetni, hanem a hallgatók számára „élővé” is kell tenni elemi példák segítségével, ahogy ez már Eulernél is megtalálható volt (Klein, 1932).

felix_klein.pngFelix Klein

A 19. vége felé Európa-szerte matematikatanítási reformok kezdődtek, melyek kidolgozásában Felix Klein kiemelkedő szerepet játszott. Erre utal az is, hogy ő lett az első vezetője az 1908-ban alapított, azóta is tevékenykedő nemzetközi matematikaoktatással foglalkozó szervezetnek, az ICMI-nek (International Commission on Mathematical Instruction). Felix Klein tevékenysége elsősorban Beke Manó révén hatott a magyar matematikaoktatásra.

A Kiegyezés (1867) utáni Magyarországon a gyors iparosodás igényt teremtett a természettudományok intenzívebb művelésére is, amelynek hatása az oktatásban is megmutatkozott. Egymás után megjelenő tantervek (1869, 1871, 1879, 1899) utalnak arra, hogy jelentős változás indult meg ezen a téren, bár utóbb Beke Manó úgy vélte, hogy ezek közül igazi változást csak a legutolsó, a Wlassics-féle tanterv hozott 1899-ben, különösen az alkalmazások tanítása terén. (Beke & Mikola, 1909).

Beke Manó (1862-1946) matematikus, matematika-fizika szakos tanárként végzett. Egy ideig gimnáziumi tanárként is működött, majd 1900-ban egyetemi tanár és 1914-ben a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagja lett. Többek között tanítványai voltak Pólya György, Szegő Gábor és Kőnig Dénes matematikusok is. Már pályája kezdetétől foglalkozott tanügyi, matematikatanítási kérdésekkel. Az 1892-93-as göttingeni tanulmányútján nemcsak matematikai kutatásokat végzett Felix Kleinnél, hanem megismerkedett Klein matematikatanítási reform-elképzeléseivel is, és ezek nagy hatással voltak rá. Felix Kleinnel hazatérése után is állandó kapcsolatban maradt (Kántor, 2014).

beke_mano.jpgBeke Manó

Az 1892-93-as göttingeni évek után Beke még intenzívebben kezdett foglalkozni a matematikatanítás kérdéseivel, illetve azok megreformálásával. Vezetője lett a századforduló magyarországi matematikatanítási reformmozgalmának, melynek célkitűzéseire hatást gyakoroltak Felix Klein gondolatai is (Kántor, 2014).

A matematikatanítással kapcsolatos reformelképzelések között hangsúlyozottan szerepel nemcsak a számtantanítás gyakorlatibbá tétele, a térszemlélet fejlesztése, hanem a mennyiségek közötti kapcsolatok vizsgálata, ezek grafikus reprezentációja, és felsőbb középiskolai osztályokban a függvényfogalom szisztematikus fejlesztése, a differenciál- és integrálszámítás elemeinek bevezetése és használata (Beke & Mikola, 1909).

Beke kezdeményezésére jött létre a Magyarországon a Matematikai Reformbizottság, melynek elnöke lett, a titkár pedig Mikola Sándor matematika-fizika szakos tanár, akivel közösen írta, illetve szerkesztette a „A középiskolai matematikatanítás reformja” című tanulmánykötetet (Beke & Mikola, 1909).

A bizottság fő törekvése volt a küzdelem az úgynevezett formális matematikaoktatás ellen és egy “munkáltató”, azaz tanuló tevékenységekre épülő oktatás megteremtése. „A reformtól Beke Manó azt várta, hogyha ilyen szellemben átalakítják a matematikaoktatást, akkor elérhetik a legfőbbet: a középiskolai tanulókban felébresztik a matematika iránti kedvet” (Kántor, 2014, 10 o.).

Tudományos tevékenysége mellett jelentős Beke módszertani, illetve tankönyvszerzői munkássága is; tudományos tevékenységét háttérbe szorítva, 1890 és 1900 között 10 tankönyvet írt, amelyeket a 20. század első felében még évtizedekig használtak az iskolákban (Kántor, 2014). Tankönyveket írt az elemi iskolától az egyetemig minden szinten. Az elemi iskolai számtantanítás szempontjából kiemelném a tanítók számára írt Vezérkönyv a népiskolai számtani oktatáshoz című, több kiadást megért könyvét, amelyben a számtantanítás történeti ívének megrajzolásával alapozza meg tananyagfelépítési és módszertani javaslatait (Beke, 1896).

A 19. század vége felé kezdte meg korábbi tanára, a matematikus Kőnig Gyula középiskolai tankönyveinek átdolgozását a szerző hozzájárulásával. Az átdolgozás eredményeit, köztük új tartalmak megjelenését, például valós adatokra épülő függvényekkel kapcsolatos, illetve szöveges feladatokat, egymást követő kiadásokban (vö. többek között: Beke & Kőnig, 1897; Beke & Kőnig, 1908) követhetjük nyomon. Az újabb kiadások 1913-tól- Kőnig kívánságára – már csak Beke Manó neve alatt jelentek meg (Kántor, 2014).

Függvényfogalom és függvénytanítás

A magyar középiskolai tankönyvekben a “függvény” elnevezés a 19. század közepén jelent meg, abban az értelemben, ahogy Euler is használta; a függvényt egyetlen algebrai kifejezés adja meg, a teljes értelmezési tartományon. A következő mintegy száz évben a középiskolás függvényekre vonatkozó tananyagban a függvények megadásához gyakorlatilag képleteket használtak, csak egyes helyeken jelent meg utalás a hozzárendeléssel történő megadásra (Katz, 1989).

A Beke által kezdeményezett és irányított matematikatanítási reformok a függvények bevezetését már alsóbb osztályokban (1.- 4.) is javasolták az akkori nyolcosztályos középiskolában. A kezdeteket mennyiségi kapcsolatok feltárása, mennyiségek egymástól való függésének vizsgálata jelentette. Ebben fontos szerepet szántak valós adatok felhasználásának, amelyek kísérletekből, tanulói mérésekből származtak (Goldzieher, 1909).

A magyar reformokat támogató matematikatanárok közül kiemelkedik Rátz László (1863-1930) tevékenysége – aki többek között Neumann Jánost és Wigner Jenőt is tanította a híres Fasori Gimnáziumban, ahol tanulói tevékenységre épített matematikatanítási módszert dolgozott ki Mikola Sándorral (1871-1945) közösen; ez gyakorlatilag a reformok egyfajta korai iskolai megvalósulásának is tekinthető. 1902-től ebben a gimnáziumban már engedélyezték a matematikatanítást az említett módszer alapján. Ez az oktatási elképzelés a matematikatanítás középpontjába a függvények tanítását tette, melynek során mérések, gyakorlati kísérletek segítségével a függvényszerű gondolkodás, a függvények ábrázolása már az alsóbb középiskolai osztályokban megkezdődött (Némethné, 2006).

laszlo_ratz_1863-1930.jpgRátz László

A függvények tanításának egyre hangsúlyosabb megjelenése és gazdagodó gyakorlati tartalma nyomon követhető az átalakított tananyagban:

„…a három alsó osztályban is lehet már egyszerű grafikus ábrázolásokat végezni. A IV. osztályos anyaghoz hozzávették a függvények változásának és ábrázolásának tárgyalását. Olyan, a gyakorlati életben is használható grafikonokkal foglalkoztak, mint az idő és valamely értékpapír árfolyama; idő és hőmérséklet; csapadék és légnyomás; kor és halálozási százalék. Az V. osztályban előírt anyaghoz hozzátették a másodfokú függvény változásának leírását és a másodfokú egyenlőtlenségek megoldását. A VI. osztályos tananyagban többletként szerepelt a kamatos kamat- és járadékszámítás, és az előforduló logaritmikus és trigonometrikus függvények ábrázolása. VII. osztályban helyet kaptak az elemző mértan egyszerű feladatai, a koordinátageometria elemei és a differenciálszámítás. A VIII. osztályos anyagba helyezték az integrálszámítás tárgyalását a gömbre vonatkozó számításokkal”. (Mikola & Rátz, 1910 bevezetője alapján, idézi Némethné, 2006, 35.o.).

A már említett Beke által átdolgozott középiskolai algebra tankönyvekben a függvények algebrai kifejezések formájában jelentek meg, melyek értéke az ismeretlen értéktől függ (vö. Beke & Kőnig 1897, 1908).

A tankönyvekben „Az algebra és geometria viszonya” fejezetben található a függvények általános tárgyalása, majd a fejezet végén kerül említésre az elsőfokú függvény, mint speciális esete az n-d fokú egész függvénynek (A+Bx+Cx^2+…+Nx^n). Beke az elsőfokú függvényekkel illetve ábrázolásukkal kapcsolatban a következőket írja: „…Eszerint az y=ax+b elsőfokú egész függvény. Könnyű lesz kimutatni, hogy e függvény menetét ábrázoló vonal mindig egyenes.” (Beke & Kőnig, 1897, 263 o.; Beke & Kőnig, 1908, 314 - 315 o.). A következő fejezetben, amely a másodfokú egész függvényekről szól, a bevezető rész szerint: „A másodfokú egész függvény általános alakja: ax^2+bx+c…” (Beke & Kőnig, 1908, 316 o). Ahogy az előbbi részletek is valamennyire illusztrálják, a tankönyvekben a függvények esetében a változó mennyiségek közötti kapcsolat volt a hangsúlyos, még nem volt szó például a hozzárendelésnél „egyértelműség”-ről, valamint az „y=…” felírásmódot inkább függvények ábrázolásánál használták, de azt sem következetesen, viszont igen fontos volt a függvények grafikus ábrázolása.

A függvényekről szóló ismeretek és a függvények alkalmazásainak bővülését is láthatjuk a már említett Beke tankönyv egymás utáni átdolgozott kiadásaiban.

Megjelenik például a gyakorlati adatokon alapuló függvények vizsgálata, és függvények alkalmazása a problémamegoldásban, valamint növekszik a függvényekkel kapcsolatos tankönyvi feladatok száma is (l. például az előbb említett fejezetben: „Az algebra és geometria viszonya“ (Beke, 1897, 1908). A koordinátarendszer bevezetésével az adatok közötti dinamikus kapcsolatok vizsgálata is előtérbe kerül, elsősorban a matematika alkalmazásaiban. Példaként említeném itt a tankönyv 1908-as kiadásából azt a feladatot, amely a lineáris függvény (grafikonjának) egy gyakorlati alkalmazását mutatja be. Beke a következőt írja a tankönyvben szereplő menetrend grafikonhoz (1. ábra) feladatul: „A mellékelt 22-ik ábrában feltüntettük a szombathely-fehringi vonat grafikus menetrendjének egy szakaszát. A vastag vonal gyorsvonatot, a vékonyabb személyvonatot, az egész vékony tehervonatot, a pontozott vegyes vonatot stb. jelent. Az időt déli 12-től éjfélig vettük és minden köz 10 percet jelent.

Próbáld elolvasni erről a képről, hogy mikor indul Szombathelyről Fehringbe a délutáni gyors? Mikor érkezik a fehringi gyors? Mikor érkezik Fehringbe az estéli gyors? Hol találkozik az 1303-as gyors az 1808-as személlyel? Hol találkozik ez a gyorsvonat az 1394-es tehervonattal? Meddig áll Körmenden az 1394-es tehervonat? stb..“ (Beke & Kőnig, 1908, 317 o.).

beke_mano_grafikon.bmp1. ábra: Menetrend-grafikon (Beke & Kőnig, 1908, 318 o.)

Ez a példa, több más társával együtt még nem szerepelt az említett algebra tankönyv 1897-es kiadásában. A magyar matematikatanítási reformtörekvések között kiemelt helyen állt a differenciál- és integrálszámítás középiskolai tanításának bevezetése. Beke ennek fontosságát azzal indokolta, hogy ez elengedhetetlen a természettudományos gondolkodás fejlesztéséhez (Beke & Mikola, 1909). A differenciál- és integrálszámítás tanításának hangsúlyos szerepe volt a fő témája az 1914-ben Párizsban, a Nemzetközi Matematikus Kongresszuson tartott főelőadásának is, mely előadás megtartására Felix Klein kérte fel (Schubring, 1989, 190 o., Schubring 2014, 191 o.; Zuccheri & Zudini 2014, 503 o.). Rátz László és Mikola Sándor 1910-ben adták ki első tankönyvüket differenciál- és integrálszámítás témában (Rátz & Mikola, 1910), melynek alapjául a már említett gyakorlati tapasztalatokra épülő tanításuk szolgált. A differenciál- és integrálszámítás 1914-ben lett a középiskolai tananyag része (Némethné, 2006, 35 o.).

Beke, Mikola, Rátz és a többi matematikatanítási reformok kidolgozásában tevékenykedő szakember kiemelik, hogy a matematikatanítás reformja sokkal többet jelent, mint csupán a tananyag növelését. Hangsúlyozták, hogy az analízis elemeinek oktatásának a megfelelő függvényfogalmon kell, alapulnia és már a kezdetektől fogva a tanulók gondolkodásában be kell, hogy épüljön a kapcsolatokban, függvényekben való gondolkodás (Beke & Mikola, 1909.)

A folytatás itt olvasható

Szólj hozzá

tudomány matematika függvények Varga Tamás Neumann János Wigner Jenő szakdidaktika matematikatanítás Fasori Gimnázium Rátz László matematika tanítása matematika tanítás módszerei Beke Manó Felix Klein Kőnig Gyula Mikola Sándor