2013. jan 09.

Világhírű tanítványok, rézsikló a vadvirágok közt - az agykutató Dr. Somogyi Péter büszkeségei

írta: Janguli
Világhírű tanítványok, rézsikló a vadvirágok közt - az agykutató Dr. Somogyi Péter büszkeségei

Dr. Somogyi Péter büszke arra, hogy a Semmelweis Egyetemen kezdte pályáját és itt születtek legnagyobb felfedezései. Az Angliában élő tudós a Semmelweis Egyetem Újságnak adott interjújában arról is beszélt, hogy szinte minden hónapban hazalátogat, és ha van szabadideje, akkor a természetet járja. Ha nem is a pusztaságból csinált édent, de egy bozótost formált át eredeti vadvirágos gyeptársulássá.

Az Oxfordi Egyetem Anatómiai Neurofarmakológiai Intézetének igazgatója kiemelte: a Semmelweis Egyetem második Alma Matere, ahol legnagyobb felfedezései születtek. Mint másodéves biológus, a II. Sz. Kórbonctani Intézetben kezdte sejtbiológiai kutatásait dr. Benedeczky István biológus irányításával, aki az elektronmikroszkópos laboratóriumot vezette. Úgy került az intézetbe, hogy Benedeczky felesége, Pásztor Rozália volt középiskolai biológia tanára.

"Benedeczky István vezetett be a mikroszkópiába, mellyel ma is a kenyeremet keresem. Ő tanított meg a tudományos vizsgálati módszerre, az etikai értékrendszerre, s ő szolgál ma is számomra emberi példaképül".

Dr. Somogyi Péter Benedeczky Istvánnak köszönhette azt is, hogy ötödéves egyetemistaként ösztöndíjjal Oxfordban tudta elkészíteni diplomamunkáját David Smith mellett.

"A fehérjeszekréció mechanizmusáról akkor született eredményeim a Proceedings of the Royal Society című folyóiratban jelentek meg, s akkor még nem sejtettem, hogy egyszer a Royal Society tagja leszek". 

Biológus diplomájának megszerzése után a Szentágothai János vezette Anatómiai Intézetben kapta első magyarországi állását az MTA tudományos segédmunkatársaként, s itt ért el nemzetközi szinten is figyelemre méltó eredményeket az agykéreg szinaptikus kapcsolatainak feltárásában.
A Semmelweis Egyetem legrangosabb díja, a Semmelweis Budapest Award átvétele kapcsán elmondta: minden tőle telhetőt megtesz az egyetem hírnevének öregbítéséért. Ezért is ajánlotta fel az Awarddal járó összeget a fiatal kutatókat támogató alapítvány létrehozására.

Legnagyszerűbb "felfedezésének" azt az öt magyar tanítványát tartja, akikből nemzetközi szinten is elismert vezető neurobiológusok lettek. "Nem tudok jobb érzést elképzelni, mint hogy azok csodás felfedezéseiről hallok, akiket én indítottam el. Nem panaszkodhatom saját tudományos megfigyeléseimet illetően sem, többször átéltem a heuréka pillanatát, amikor valami egy csapásra megvilágosodott, s előre tudtunk lépni".

Dr. Somogyi Péter Szentágothai-tanítványként a legfontosabbnak azt a szemléletet tartja, amelyet mesterétől tanult. Szentágothai János az idegrendszert egyfajta időgépnek tekintette, amelynek működése során az egyes gépelemek – idegsejtek, idegsejtcsoportok – mindig a megfelelő időpontokban kapcsolódnak ki-be. "Az én szerepem az volt, hogy megismerjem és definiáljam az egyes alkotóelemeket. Ma is ezt csinálom, és ez kielégít".

Hogy az agykutatás területén miért ilyen sikeresek a magyarok? Somogyi szerint erre egyértelműen a sok generációs iskola hagyománya a magyarázat.

„Ezért kell megbecsülést, és Magyarországon lehetőséget adni a kiemelkedő szakembereknek, világnézettől és politikai véleménytől függetlenül. Hol lennénk ma, ha Szentágothait félreállítják, mert hívő ember volt? A tolerancia, a tudás és a hozzáértés megbecsülése a szebb jövő kulcsa".

Dr. Somogyi Péter ma is szinte minden hónapban hazajön Magyarországra.

"Szakmai elfoglaltságaim mellett, ha van időm, legszívesebben a természetet járom és csodálom biológiai sokféleségét, a madarak, az állatok viselkedését, a növényvilág alkalmazkodását. Fizikai kihívásként vettem egy bozótos területet, amelyet visszaalakítok száraz vadvirágos gyeptársulássá, benne az összes rovarral és más élőlényekkel.

A legbüszkébb a rézsikló (coronella austriaca) betelepítésére vagyok".

 

 

Szólj hozzá