2019. nov 22.

Jim Holt: Amikor Einstein Gödellel sétált

Jim Holt: Amikor Einstein Gödellel sétált

jim_holt_cimlap_magyar.jpgFordította: Jakabffy Imre, Jakabffy Éva

Lektorálta: dr. Máté András

"Jim Holt 2017-ben megjelent When Einstein walked with Gödel című esszékötete megérdemelten nagy és zajos sikert aratott. Egyértelmű lelkesedéssel írtak róla sokan a New York Timestől kezdve (https://www.nytimes.com/2018/05/15/books/review/review-when-einstein-walked-with-godel-jim-holt.html) tudós tárgyú és szerzőjű blogokig. A kötet a legjobb példát adja a tudományos ismeretterjesztésre a témák elég széles skáláján. A szerző egyetemi affiliációját tekintve filozófus, de kifogástalan hozzáértéssel szól matematikai és fizikai témákról is.

A címadó írásból a matematikai logikában és a fizikában kevésbé járatos olvasó is megértheti, miért lett alapjában más ennek a két óriásnak a műve nyomán a fizika és a matematika, mennyiben és hogyan forradalmasították ezáltal a világról és benne elfoglalt helyünkről való gondolkodást. Arról is megalapozott információkat kapunk, mi közük volt egymáshoz mind szakmailag, mind emberileg.

A záró esszé filozófiai reflexiókat ismertet és elemez egy olyan kérdésre, amely első látásra aligha tűnik filozófiainak. A bullshitről, az üres, bármit is csak látszólag mondó beszédről van szó. Mi köze ennek az igazsághoz, illetve a hazugsághoz, mennyiben állja meg a helyét Harry Frankfurtnek az a megközelítése, hogy a bullshit olyan szöveg, amelynek szerzője közömbös az igazsággal szemben? A többek által post-truth korszaknak nevezett korunkban nemigen van ennél izgalmasabb téma, és Holt arról mindenképpen meggyőz, hogy a(z analitikus) filozófia eszközeivel lehet róla érdemlegeset mondani.

Holt írásai alapjában a szakértőknél jóval tágabb, laikus közönségnek szólnak (bár olvasásuk feltételez bizonyos műveltséget és azt, hogy az olvasó szeret gondolkodni). Olvasmányosak, jól érthetők az ilyen közönség számára, de a szakember számára is mindig tartalmaznak valami eredeti mondanivalót (olykor persze vitathatót). Nagyon komoly szakmai háttér és tájékozottság van mögöttük, de talán fő erényük az a szerzői attitűd, amelyet legegyszerűbben kíváncsiságnak nevezhetünk, és amivel a szerző képes megfertőzni olvasóját is."

dr. Máté András

Tartalom

I. rész: Az örökkévalóság mozgó képmása

1. Amikor Einstein Gödellel sétált
  2. Idő – a nagy illúzió?

II. rész: Számok az agyban, a platóni égben és a társadalomban

1. A számok embere: a matematika idegtudománya
  2. Riemann zéta-sejtése és a prímek kacaja
  3. Sir Francis Galton, a statisztika atyja – és az eugenikáé

III. rész: Tiszta és tisztátalan matematika

1. Egy matematikai románc
  2. A magasabb matematika avatárjai
  3. Benoit Mandelbrot és a fraktálok felfedezése

IV. rész: Magasabb dimenziók, absztrakt térképek

1. Geometriai teremtmények
  2. Színek komédiája

V. rész: Kis és nagy végtelenség

1. Végtelen víziók: Georg Cantor vs. David Foster Wallace
  2. Miért imádják az oroszok a végtelent, és miért nem a franciák?
  3. Az infinitezimálisok veszélyes gondolata

VI. rész: Heroizmus, tragédia és a számítógép-korszak

1. Az Ada-bonyodalom: Byron lánya lett volna az első programozó?
  2. Alan Turing, élet, logika és halál
  3. Dr. Strangelove gondolkodó gépet készít
  4. Okosabb, boldogabb, produktívabb

VII. rész: Újragondolni a kozmoszt

1. Húrelméleti háborúk: ami szép, az igaz?
  2. Einstein, a „kísérteties távolhatás”és a tér realitása
  3. Hogy fog végződni az univerzum?

VIII. rész: Apró tanulmányok: válogatás rövidebb esszékből