Tanulást segítő játék, magyar kutatók fejlesztésével
Forrás: IT café
A 6-8 éves korosztály logikus gondolkodását segítő új, internetalapú oktatójáték, a Handorino olyan világot tár a kicsik elé, amellyel a tanulás játszva, szinte észrevétlenül zajlik. Az új fejlesztés azért is hiánypótló, mert olyan képességek erősíthetőek a segítségével, amelyek nem kapcsolódnak közvetlenül egy iskolai tantárgyhoz sem, és túlmutatnak az iskolai tananyag elsajátításán. A fejlesztés tanulási nehézségekkel küzdő kisgyerekek fejlődését is segítheti, továbbá a fejjel történő vezérlés lehetősége is biztosított a mozgáskorlátozott gyermekek számára.
A program szakemberek ajánlásával készült, ingyenesen letölthető, és a kisgyerekek akár szülői, illetve tanári felügyelet nélkül is használhatják. A kutatók szülők és pedagógusok segítségére számítanak, mivel a további fejlesztés feltétele, hogy minél több kisgyerek tesztelje a programot, ugyanis a rendszer az így szerzett tapasztalatok alapján tökéletesíthető. Az ELTE Informatikai Kar munkatársai, az EIT ICT Labs budapesti központjának közreműködésével, illetve a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség kezelésében, a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap finanszírozásában megvalósuló pályázat keretében dolgoznak a fejlesztésen.
A tartalmat a Szegedi Tudományegyetem pedagógusai dolgozták ki Az induktív gondolkodás fejlesztése kisiskolás korban címet viselő kutatási projekt keretében, a számítógépes adaptációt pedig az Eötvös Loránd Tudományegyetem informatikusai valósították meg, nagyrészt az EIT ICT Labs Magyar Nemzeti Társult Csomópont közreműködésével, az EITKIC_12-1-2012-0001 projekt keretében.
„A felhasználók eredményei és a szülők, pedagógusok visszajelzései alapján egy szakértői gárda folyamatosan javítja a játékot, hogy az mindenki számára élvezetes és hasznos legyen. A fejlesztés szempontjából pillanatnyilag első számú cél, hogy a www.handorino.com linken elérhető játék minél több iskoláshoz eljusson, és sok kisdiák fejlődését segítse, amellett, hogy az ő eredményeikre támaszkodva továbbfejleszthetjük a rendszert” – mondta el Lőrincz András, vezető kutató, az ELTE Informatikai Karának munkatársa.
Számos játéktípus segíti a széleskörű képességfejlesztést. Így pl. a kakukktojás, sorba rendezős, cserélős vagy csoportosítós feladatok próbára teszik mind a nyelvtudást, mind pedig a matematikai- és geometriai ismereteket és logikai gondolkodást. A tanár a játékot a tananyagba, a szülő pedig az otthoni tanulásba illesztheti.
A játékosok teljesítménye követhető: az ábrákkal történő regisztráció biztosítja a gyerekek számára az önálló belépés lehetőségét. Regisztráció után a játékosok személyre szabott feladatokat kaphatnak, és pontszámaikkal felkerülhetnek a legjobbakat tartalmazó táblára. A Handorino motiválja a gyermeket a tudás megszerzésében és a megszerzett tudás alkalmazásában. Így végeredményben a gyermek jó eséllyel folytatja a játékot belső késztetésből, és törekszik teljesítménye javítására.
A játék már akadálymentesített változatban is elérhető. Azaz a fogyatékkal élő, mozgásukban korlátozott gyerekek is élvezhetik a HANDORINO játékok világát. Egyrészt a játék kompatibilis a MouSense ingyenesen letölthető szoftverrel, mely a fejjel történő vezérlés lehetőségét biztosítja. Másrészt, a játék használható webkamerával, mely a gyermekek arckifejezésének monitorozását végzi. Ez esetben, nemcsak a gyermek teljesítményét követi a program, hanem arckifejezéséből arra is következtet, mennyire veszi könnyen az adott akadályt a felhasználó.
A játék folyamatos fejlesztés és tesztelés alatt áll. Hamarosan elkészül a többjátékos verzió, amely a szülő aktív részvételét is lehetővé teszi. Az új ajánlórendszer pedig a teljesítményt figyelembe véve, az egyén fejlődését segíti majd. A rövid távú tervek között szerepel a mobiltelefonos verzió, valamint az idegennyelv-tanulást segítő és a különféle rendellenességek (pl. színtévesztés) szűrésére alkalmas verzió kidolgozása. A fejlesztők tervei között szerepel egy játékszerkesztő, ahol minden szakember, tanár, szülő és játékfejlesztő javaslatot tehet új játék kidolgozására és a meglevő játékok hatékonyságának növelésére.