2014. máj 16.

SzeReTeD: kísérletközpontú, élményszerű diáklabor Szegeden

írta: Janguli
SzeReTeD: kísérletközpontú, élményszerű diáklabor Szegeden

A diákok természeti jelenségek iránti érdeklődésének felkeltésére és a természettudományok oktatásának élményszerűbbé tételére is alkalmas a Szegedi Tudományegyetem Gyakorló Gimnáziumának korszerű, új diáklaboratóriuma. A 168 millió forintos európai uniós TÁMOP-támogatással megvalósított létesítmény 2013. májusi átadásán Pálinkás József, az MTA elnöke méltatta a példaértékű beruházást, amely a kimagasló pedagógusi tevékenységgel párosulva a kísérletközpontú modern természettudományos oktatás regionális központjává emeli a gimnáziumot.

A Szegedi Regionális Természettudományos Diáklaboratórium (SzeReTeD) átadásán az Akadémia elnöke kiemelte: A természettudományos tantárgyakat mostantól 21. századi körülmények között taníthatják azok a pedagógusok, akiknek kiemelkedő oktatói munkája az elmúlt évtizedekben rangot szerzett a gimnáziumnak. Eredményességüket jelzi, hogy az átadáson – Szabó Gábor, Szabó-Gábor-fizikus.jpega SZTE rektora, Dobi János, az iskola igazgatója, tanárai és az új labor megvalósításában közreműködők mellett – részt vett a patinás szegedi gimnázium egykori diákja, a Bolyai- és Széchenyi-díjas lézerfizikus, Bor Zsolt, az MTA rendes tagja is.

"Ezek a laborok érdekesebbé és élményszerűbbé teszik az oktatást, és hozzájárulnak ahhoz, hogy az átadott ismeretek valódi tudássá, megélt tapasztalattá váljanak" – mutatott rá az MTA elnöke.

Fotó: szegedma.hu
Fotó: szegedma.hu

A bonyolult jelenségek értelmezésénél fontos szempont, hogy a tanárok az adott korosztálynak megfelelő absztrakciós szinten adják át ismereteiket, szem előtt tartva, hogy a megértés kulcsa az egyszerűség. A természettudományos ismeretek hatékony oktatása érdekében a Magyar Tudományos Akadémia is fontos szerepet vállalt a tantervek elkészítésében. Az MTA elnökének felkérésére Falus AndrásNáray-Szabó Gábor és Patkós András akadémikusok vezették azt a három munkacsoportot, amelyek az új Nemzeti alaptanterv (NAT) alapján kidolgozták az "Ember és természet" műveltségterület biológia, kémia és fizika tantárgyi programjait.

Fotó: szegedma.hu
Fotó: szegedma.hu

A cél az, hogy olyan egymáshoz szervesen kapcsolódó, összehangolt tantárgyi tervek szülessenek, amelyek elősegítik a természettudományi és műszaki szempontból innovatív és versenyképes társadalom kialakulását. Ennek érdekében a központ a régió 18 partnerintézményével, általános- és középiskolájával is együtt dolgozik majd, és korosztályoknak megfelelő tudománynépszerűsítő programokkal nyit a szélesebb nyilvánosság felé is.

 

Szólj hozzá

bor zsolt szabó gábor fizikus Szeged MTA Falus András Szabó Gábor kísérletközpontú oktatás szegedi diáklaboratórium